Frontmania 2024
Hallo allemaal! Laura hier đ Ik ben front end developer bij Pancompany en bezocht op 10 oktober Frontmania 2024, de conferentie die zich richt op âall thingsâ frontend development. Het evenement werd gesponsord door mijn werkgever Pancompany. Onze collega Alwin Captijn heeft als board member hard gewerkt om er een succes van te maken. En een succes was het zeker! Hieronder volgt mijn verslag van een aantal talks die ik bijwoonde.
De eerste keynote van de dag was van Sander Viegens, met âDesign Unleashed: From aesthetics to business impactâ. Hij vertelde over zijn ervaringen als designer en de uitdagingen om te ontwerpen voor een grote organisatie zoals de Rabobank. Het was een inspirerende talk over hoe hij de uitdaging tackelde door het opzetten van een design library die door de hele organisatie gebruikt kon worden.
Dankzij de interessante keynote talk had ik besloten om naar de talk van Stefan Van de Vooren en Richard Roozenboom te gaan, genaamd âWhy âno deploy Fridaysâ are a thing from the pastâ. Dit was een mooie aanvulling op het designverhaal van Sander. Sander en Richard vertelden over het Senses Platform, de uitdagingen van een monorepo in een grote organisatie en hoe ze de CI/CD aangepakt hebben om te zorgen dat er regelmatig gereleased kan worden.
Het Senses platform is het frontend platform van de Rabobank die Ă©Ă©n frontend applicatie aanbiedt voor alle gebruikers van de rabobank op desktop en mobile. Dit platform bevindt zich in een monorepo waar dus veel verschillende teams aan moeten werken. De monorepo moet goed gestroomlijnd ingericht worden, anders gaat het ten koste van de snelheid van ontwikkelen. Door de âRxâ library te gebruiken wordt de respository in verschillende projecten opgesplitst en kunnen teams los van elkaar te werk gaan. Zo heeft de Rabobank ook 3 verschillende apps: Rabobank Online (RBO), Rabo Business Banking (RBB) en Employee app (EA). De pipeline is slim genoeg om te kunnen zien welke van deze projecten en apps geraakt worden door de dependencies af te gaan, en zo blijft de pipeline snel omdat het alleen de geraakte delen meeneemt in de kwaliteitschecks die de Rabobank op de pipeline heeft zitten. Door een code owners bestand kun je precies zien welke code van welk team is, en als er problemen in de pipeline zijn, is het de taak van het verantwoordelijke team om dit op te lossen.
De volgende talk was van Sander van Surksum, met âAll about Core Web Vitals: INP (Interaction to Next Paint)â. INP meet de tijd tussen de interactie van de gebruiker en het punt waarop de user interface reageert. Met deze nieuwe maatstaf voor performance kan je beter inzicht krijgen in eventuele pijnpunten op je website waardoor gebruikers je website verlaten. Ik heb zelf niet veel ervaring met performance checks, maar het verhaal klonk logisch, de voorbeelden zagen er makkelijk uit en het activeerde mij om dit ook in mijn huidige project te meten. Meten is weten đ
Na een zeer goed verzorgde lunch, was het tijd voor de tweede keynote: âWhose web is it anyway?â. Het ging over hoe het web van iedereen is, terwijl bedrijven proberen het web onder controle te houden. Een voorbeeld hiervan is Apple die Progressive Web Apps (PWA) probeerde onder controle te houden om te zorgen dat iedereen alleen via de Apple store apps zou installeren. Op zijn social media kan je meer lezen over het terugdringen van de Big Tech bedrijven en ervoor zorgen dat het web voor iedereen blijft.
De volgende ronde had ik gebruikt om een rondje langs de stands te lopen van de verschillende bedrijven. Omdat het thema “80’s and 90’s” was, waren er veel old school games te vinden: Pong, Pinball en een arcade kast. Er waren weer veel side-events en veel prijzen die uitgedeeld werden voor het meedoen. De populairste prijs was het Lego model van de âBack to the Futureâ auto. Het zag er leuk uit, maar vergeleken met het space thema van vorig jaar leken de stands toch net iets minder origineel. Het leukste vond ik de Pong, aangezien ze het niet digitaal hadden gemaakt maar met mechanica. Door een grote knop te draaien kon je het balkje naar links en recht bewegen.
Nog twee rondes te gaan, als volgende stond de talk: âPixels, Promises, and Panic: Horror Stories of Production Nightmaresâ van Dan Neciu op de planning. Het was een leuke talk over waar het woord bug vandaan komt (de mot die voor kortsluiting zorgde in de eerste computer), en verschillende bugs waar Dan tegenaan was gelopen en wat hij van de ervaringen geleerd heeft en hem nu een betere developer maakt. De afwisseling tussen nadenken over problemen oplossen en humor maakte dit een leuke, grappige en informatieve sessie. De problemen op zich waren leuk gepresenteerd, maar leken niet heel complex. Achteraf is een bug natuurlijk makkelijker te herleiden dan als je aan het onderzoeken bent.
Als laatste ben ik naar âSeeing is Believing: OpenTelemetry and the Future of Application Monitoringâ van Boris Besemer geweest. Zelf heb ik de term âOpenTelemetryâ al meerdere malen gehoord, maar deze talk gaf een inkijk in hoe je met âOpenTelemetryâ kan zien waar je applicatie de meeste tijd aan besteedt. Dit kan overigens voor de backend Ă©n de frontend, waardoor je de gehele tijdlijn kan zien wat je applicatie aan het doen is. Er zijn meerdere platformen die deze informatie op kunnen slaan en vervolgens overzichtelijk kunnen weergeven. Tijdens het luisteren besefte ik mij dat onze huidige stack dit ook heeft met âDynatraceâ als platform. Deze talk heeft mij laten beseffen dat er veel meer mogelijkheden zijn als dat ik eerst had gedacht, zoals het plaatsen van triggers in de frontend. Toch maar eens kijken of dit bij ons ook mogelijk is. đ
Net als vorig jaar waren de keynotes erg inspirerend en de talks die ik bezocht had vond ik allemaal erg goed. Tot volgend jaar weer, Frontmania!